ارتباط مکبث با سیلی ویل اسمیت در مراسم اسکار | ماجرای خرافات در میان بازیگران
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۹۲۶۴
به گزارش همشهری به نقل از نیویورک تایمز، بازگشت نمایش اسکاتلندی (برای بقیه شما به معنی مکبث است) یادآور مناسک خاص و کارهای روزانهای است که باعث میشود بازیگران احساس قبل از اجرا احساس راحتی داشته باشند. تئاترها مکانهای خرافی هستند؛ محل اسطورهها، تشریفات و نیایش. و هیچ خرافات صحنهای بیشتر از آنچه تراژدی اسکاتلندی شکسپیر را فرا گرفته، طرفدار ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لین نوتیج، نمایشنامه نویس میگوید: «من عنوان این تراژدی اسکاتلندی را روی صحنه گفتم و روز بعد مادرم از دنیا رفت.»
حتی وقتی ویل اسمیت در مراسم اسکار امسال به کریس راک سیلی زد، در توییتر از نفرین اسم برده شد. چراکه لحظهای قبل از این برخورد کریس راک، دنزل واشنگتن ستاره فیلم تراژدی مکبث را روی صحنه داشت. وقتی هم اجرای اخیر برادوی از مکبث به دلیل تست مثبت کوووید بازیگر نقش اولش، دنیل کریگ، متوقف شد، صحبت از نفرین دو باره سر زبانها افتاد.
مسلماً، منشأ ممنوعیت اسم «مکبث» به عنوان ابداع مکس بیربوهم، منتقد و مقالهنویس قرن نوزدهم، بیمعنی است. در سال ۱۸۹۸ بیربوهم در یک ستون روزنامه به دروغ ادعا کرد یک زن جوان بازیگر این نمایش دقیقا پیش از شروع اجراها مرد. ولی این تابو گرفت و ماندگار شد و داستانهایی از مکبث در باره جراحات، تصادفها و مرگها شروع به زیاد شدن کرد. (نترسید: اگر به شکل تصادفی اسم را گفتید، میتوانید، نفرین را با ترک تئاتر و اجرای یک مراسم بیاثر کنید!)
به تازگی این تابو با خرافات دیگر هم همراه شده است: نگو موفق باشی، سبز نبوش، گل نده، سوت نزن، روی صحنه آینه نگذار، همیشه چراغها را روشن نگه دار.
خرافات البته محدود به تئاتر نیست. ولی همانطور که ماروین کارلسون، استاد تئاتر و نویسنده کتاب صحنه جنزده، اشاره میکند، تئاتر این تفکر آن دنیایی را اشاعه میدهد: «بانکهای خیلی کمی وجود دارند که مردم میگویند جنزدهاند. ولی در مورد بیشتر تئاترها این حرف گفته میشود. این یک ویژگی بسیار بسیار شایع است، بنابراین مشخص است که چیزی در باره هاله تئاتر وجود دارد.
آنجنا چوهان، مدرس مطالعات شکسپیر هم موافق است و میگوید: «تئاترها فضاهای وهمآلود و غریبی هستند. آنها فضاهای عجیبی هستند که مردم فانتزیهایشان را اجرا میکنند و احساسات بسیار بالاست.»
خیلی چیزها میتواند در حین یک اجرای زنده درست پیش نرود. یک دیالوگ فراموششده، یک نشانه ازدسترفته یا یک دکور غیرمحکم. چوهان معتقد است بازیگران به عنوان راهی برای دور نگه داشتن خودشان از این احتمالات بر این خرافات صحه میگذراند و خودشان را درگیر مراسم خیلی خاص قبل یا بعد از اجرا میکنند: «خیلی چیزها میشود در باره این مراسم و کارها گفت. این کارها راهی است برای این که کنترلتان را روی چیزهایی که نمیتوانید کنترل کنید، اعمال کنید.»
بعضی از بازیگران همیشه روی یک پای خاص از اتاق لباس بیرون میروند. بقیه دعا میخوانند. بعضی دیگر طلسمهای شانس با خودشان دارند. کارلسون توضیح میدهد: «وقتی یک نقش را بازی میکنید، کار خطرناکی انجام میدهید. شما با ماهیت و روح خودتان بازی میکنید. بنابراین طلسم حمل میکنید تا از خودتان تا جایی که میتوانید، محافظت کنید.»
کد خبر 673403 برچسبها نمایش تئاتر جهان ويليام شكسپير تئاترمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: نمایش تئاتر جهان ويليام شكسپير تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۹۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزادهکرمانی
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «نظامِ ابن عربی» به نویسندگی محسن رهنما با کارگردانی یاسمین عباسی و تهیهکنندگی رضا عباسی از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.
«نظامِ ابن عربی» در روزهای آغازین اجرای خود میزبان پروفسور فرهاد ناظرزادهکرمانی شد و این گروه نمایشی، اجرای خود را به این پژوهشگر و نویسنده تئاتر تقدیم کردند.
پروفسور فرهاد ناظرزادهکرمانی پس از تماشای این اثر نمایشی گفت: «این اثر را مونودرامی تکبازیگر دیدم که مسئله عشق ممنوع را به تصویر کشاند.»
عرفان رجایی بهعنوان بازیگر و سارا واحدی در جایگاه پرفورمر، در این اثر نمایشی حضور دارند.
در خلاصه این نمایش آمده است: «جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سالهاست که از عشق پری، دختری اصفهانی سرگردان جادههاست. او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محییالدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام، تصمیم میگیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامهها و عکسهای عاشقانهاش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایتگر داستانی عاشقانه باشد، اما...»
ایلیا شیرازی (دستیار اول کارگردان)، نوید شایان مهر (دستیار دوم کارگردان)، امید محمدی (هماهنگی و برنامهریزی)، ابوالفضل فتحی (منشی صحنه)، علی حیدری (طراح صحنه)، مرتضی نجفی (طراح نور)، شقایق مهاجری (طراح لباس)، سارا میرزازاده اصل (طراح گریم)، مرتضی آکوچکیان (طراح گرافیک)، رضا خزاعی (آهنگساز)، یاسمین عباسی (تنظیمکننده)، علی حیدری (کاخن و آواز)، رها خلیلی (انتخاب قطعات فلامنکو و سولیست و گیتار)، اسماعیل رضوی (مدیر تولید)، حمیدرضا شیرازی (سرمایهگذار)، فراز مقدم (نورپرداز، ویدئومپ و ساخت تیزر)، فاطمه عرب، یزدان موسی خانی (عکس)، رسول سلیمیان، حجت جعفری و یعقوب احمدزاده (اجرای دکور)، نیلوفر حیدری (دستیار طراح صحنه)، حمیدرضا کوچکی و نیلوفر حیدری (مشاوران طراح صحنه) و علی کیهانی (مشاور رسانهای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر ناگهان است، میتوانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام/